donderdag 18 juli 2013

Handig.

Google Streetview is toch handig om eens te zien wat voor fietspad ze in petto hebben...

woensdag 10 juli 2013

Wijziging route

Publiceerde ik het postje hieronder de route die ik dacht te zullen nemen naar Duinkerke, kan ik ze weeral gaan aanpassen. Wat gegoogle naar die Digue du Braeck leverde een mooi verslag op bij de website fietstoeren. Daar las ik dat de 4 sluizen die we over moeten naar die Digue du Braeck zo nogal regelmatig open moeten om boten van wisselende grootte door te laten. In tegenstelling tot in Antwerpen bvb is er daar maar 1 overgang, en kan je dus niet gauw rondrijden naar de andere sluis, mocht de ene openstaan...Ik heb per mail bij fietstoeren.be even gepolst naar de grootte van de wachttijden en dat zou toch al snel minstens een half uur zijn. Gezien we pas net na de middag in Adinkerke zullen aankomen en we om 15u15 al moeten inchecken op de boot, kunnen we het ons niet permitteren om daar enkele keren prijs te hebben. Flexibel als we zijn (nu we nog niet voor open bruggen staan) passen we dan de heenroute maar aan. We rijden in de plaats door de stad via St.Pol-sur-Mer, Grande-Synthe en de iets minder schilderachtige raffinaderijen van Total. Op de terugweg vanuit Engeland toch langs de Digue de Braeck, dan moeten we niet op een uur kijken en kunnen we in alle rust de langsvarende boten bekijken.

(en hebben we hopelijk westenwind af.)

vrijdag 5 juli 2013

Eerste rit : Adinkerke-Duinkerke-Dover

Nu de knie het voorlopig schijnt te houden dan toch de echte eerste rit maar eens uitgestippeld. We vertrekken dus niet van huis uit met de fiets, maar rijden met de fiets op de trein naar de Panne. De rit van hieruit per fiets naar de Belgische kust hebben we intussen al 3 jaar na mekaar gedaan, dus dat kennen we al wel. Enfin, we vertrekken hier eigenlijk nog wel met de fiets naar Essen om de trein naar de Panne te nemen, maar die 8,2km weet ik nog wel zonder routeplanner te overbruggen. Schoon ritje om wat 'in' te rijden (en dan 3u in de trein stil te zitten...).

Voor het stuk naar Duinkerke/Dunkerque zijn het niet zo zeer de hellingen die het lastig maken: Op wat dijk of brug op en af na is het een spiegel, maar de wind zou wel eens spelbreker kunnen zijn. Vorig jaar tijdens onze zeerit waren de kilometers naast de vaart Brugge-Oostende en over de dijk tussen West- en Oostende het dodelijkst van de hele rit. We zijn uiteindelijk zelfs in Raversijde terug van de dijk af gereden en op de parallelbaan gaan rijden. Drukke weg die fietsers nog net duldt, maar daar konden we dan toch al tegen 12km/h windop boksen. Op de dijk ging het soms meer achteruit dan vooruit. Een beetje rekening houdend daarmee kwam ik op onderstaand traject. Ander criteria zijn uiteraard veiligheid en een beetje een fijne fietsomgeving.


De eerste 6km gaat vooral door Vlaamse en Frans-Vlaamse duinen waar vermoedelijk nog wel wat beschutting te vinden valt, maar na Gheyvelde wordt het via de Route du Zuydcoote door de polders waar de wind al snel vrij spel heeft. Nog eens 8km verder komen we in stedelijk gebied waar het qua wind dan weer nogal zal meevallen hoop ik. Ik had er trouwens geen erg op dat de Duinkerkse agglomeratie zo groot was. Van Leffrinckoucke over Malo-les Bains, Duinkerke zelf tot Saint-Pol-sur-Mer en Grande-Synthe is het quasi een aaneen gesloten gebied van bebouwing en havenindustrie. Dichtbebouwde gebieden zijn meestal niet zo praktisch om door te fietsen, zeker niet als er nog wat zigzag de juiste weg gevonden moet worden. Om zo snel mogelijk uit de drukte te zijn zou ik via een sluis of 3 naar de Digue du Braek willen rijden, een 7 km lange dijk tussen de zee en een groot kanaal met dokken. Aan twee kanten water dus en vermoedelijk westenwind op kop. Ik vrees ervoor dat dat een goed idee is, maar het moet machtig fietsen zijn. Verder gaat de rit dan langs het Canal des Dunes naar de ferryhaven. Mocht de wind ons al voor Duinkerke van onze sokken blazen hou ik alvast een alternatieve route via Saint-Malo en Grande Synthe achter de hand, maar dat is echt wel tweede keus. De ambitie om door de petroleumhaven te rijden op fietspadloze 4-baanswegen is echt wel klein.

Eén plein moet trouwens zeker worden aangedaan in Duinkerke: Place Jean Bart, waar een standbeeld van een 17e eeuwse kaper staat. Een plein met een standbeeld van een sabelzwaaiende piraat, daar moet voor gestopt worden. AAAARRR ! .

A New Hope

Na een week niet te hebben gefietst, maar wel dagelijks mijn kniestabilisatieoefeningen gedaan te hebben net even een klein toertje gedaan om te zien of de knie het houdt. Ook al voel ik wel dat ik het niet mag forceren, het ging en best goed eigenlijk. Kleine versnelling, rustig tempo houden, geen problemen. Nu weer stilletjesaan opbouwen en we gaan er wel geraken. Knieoefeningen doen, om de twee dagen een toertje doen en misschien ook wel stoppen met het avondzeteldieet van chips en bier. Het gaat keihard lukken.

vrijdag 28 juni 2013

Lastig

In het voorjaar ben ik nogal wat beurten naar de kiné geweest om mijn knie te laten behandelen. Te zwakke spieren om de knieschijf op zijn plaats te houden bij het plooien met als gevolg na een toertje fietsen een ontsteking. Met wat kiné en oefeningen terug aan het fietsen geraakt en stilletjes aan terug wat conditie en kracht opgebouwd. VERPLICHT om de twee dagen fietsen en dat wierp zijn vruchten af. Toen half het dorp hier deelnam aan de Ten Miles deed ik die 5x, maar dan met de fiets (en niet door Antwerpen, daar was het te druk). In juni heb ik maar half zoveel gefietst als in mei, geen oefeningen meer gedaan en daar betalen mijn knieën blijkbaar weer de prijs voor. Vorige woensdag toertje gefietst van een 60km, maar de laatste 15 waren er dus te veel aan voor de knie. Ik ben al maar vast terug begonnen met de knieoefeningen en hoop dat het zonder kiné wel zal beter zijn tegen eind juli. Advies: geen gemiddelde snelheid meer in het oog houden en de statistieken negeren. Alleen maar goed om je te forceren, blijkbaar. :-(

maandag 24 juni 2013

Family Friendly

Na onheilspellende berichten van mijn schoonzusje daaromtrent heb ik toch maar eens bij onze 2 hotels-met-pub geïnformeerd of mijn 9-jarige metgezel welkom is in hun pub. Lijkt me toch wel plezant om s' avonds in de pub te zitten voor we onze kamer opzoeken. Gelukkig blijken ze allebei "Family Friendly" te zijn en mag hij binnen. Wat voor ons de normaalste zaak van de wereld lijkt (uiteraard gaat hij geen alcohol drinken daar) is in Engeland blijkbaar een beetje afhankelijk en verschillend van pub tot pub. Toen ik een jaar of 15 geleden in Engeland was hadden we ook al troubles om met een minor een pub binnen te komen en mijn neefje van 13 mocht dus onlangs in London ook niet overal zomaar binnen. Dus:in de ene pub is het blijkbaar gewoon niet toegelaten, in andere wel maar onder begeleiding, in nog andere ligt de leeftijdsgrens op 11 jaar, soms op 14 of 18 en blijkbaar zijn er zelfs pubs waar je onder de 21 niet binnenkomt. Wat ik begrijp uit een rondje google is dat volgens de wet -14-jarigen onder toezicht van een volwassene wel een pub binnen zouden mogen. (maar geen alcohol mogen drinken, uiteraard). Vroeger kon men, als de pub geen aparte dining area of family room had, daar blijkbaar ook nog een Children's Certificate voor aanvragen dat de pub geschikt verklaarde voor kinderen. Maar dat zou intussen afgeschaft zijn, zodat de willekeur gewoon komt door het humeur van de landlord. Hopelijk zijn ze ons verder goed gezind. :-)

zaterdag 1 juni 2013

Tweede rit: Dover - Canterbury

Jawel, ik begin met het traject voor de tweede rit hier te zetten, en niet de eerste, wat misschien logischer zou zijn. Dit is wel het eerste stuk op Engelse bodem, dat Belgisch-Frans stuk komt nog wel in orde, dat spreekt me alleen wat minder aan om mee bezig te zijn. De route is een combinatie van bewegwijzerde National Cycle Routes van Sustrans en binnenwegen naar eigen inzicht. Vooral de uittocht uit Dover heb ik wat ingekort en iets makkelijker en veiliger gemaakt, denk ik. Waar de National Route nr. 1 via Dover Castle over de White Cliffs fietst, kiezen wij voor een rit door het centrum noord-westwaarts, veelal door parken en fietspaadjes tussen de huizenblokken door, met als apotheose het laatste stuk via de woonwijken rond Old Park Hill. "Hill" dus, als in "heuvel".
Zie je dat terreinprofieltje onder het kaartje? Daar waar het ineens 100m omhoog gaat tegen hellingspercentages tot 10%, dat is dus die hill...Maar het kon nog erger, de weg die langs Dover Castle gaat is nog steiler (tot 16%) én ook veel drukker, qua autoverkeer.

br />
Na de suburb Whitfield zitten we dan op de Regional Route 16 van het Cycle Network, die we voor het grootste deel verder volgen tot in Canterbury. We gaan alleen nog een stukje afsnijden ter hoogte van Bekesbourne. We vermijden er nog een heuveltop mee, het is wat korter en qua drukte van de weg lijkt het mij wat gelijkaardig. Nog 1 klimmetje dan en verder bergaf naar Canterbury, om daar uiteindelijk zowat op hetzelfde niveau boven de zee te zitten als bij ons vertrek, en dat na 377 meter klimmen...