vrijdag 5 juli 2013

Eerste rit : Adinkerke-Duinkerke-Dover

Nu de knie het voorlopig schijnt te houden dan toch de echte eerste rit maar eens uitgestippeld. We vertrekken dus niet van huis uit met de fiets, maar rijden met de fiets op de trein naar de Panne. De rit van hieruit per fiets naar de Belgische kust hebben we intussen al 3 jaar na mekaar gedaan, dus dat kennen we al wel. Enfin, we vertrekken hier eigenlijk nog wel met de fiets naar Essen om de trein naar de Panne te nemen, maar die 8,2km weet ik nog wel zonder routeplanner te overbruggen. Schoon ritje om wat 'in' te rijden (en dan 3u in de trein stil te zitten...).

Voor het stuk naar Duinkerke/Dunkerque zijn het niet zo zeer de hellingen die het lastig maken: Op wat dijk of brug op en af na is het een spiegel, maar de wind zou wel eens spelbreker kunnen zijn. Vorig jaar tijdens onze zeerit waren de kilometers naast de vaart Brugge-Oostende en over de dijk tussen West- en Oostende het dodelijkst van de hele rit. We zijn uiteindelijk zelfs in Raversijde terug van de dijk af gereden en op de parallelbaan gaan rijden. Drukke weg die fietsers nog net duldt, maar daar konden we dan toch al tegen 12km/h windop boksen. Op de dijk ging het soms meer achteruit dan vooruit. Een beetje rekening houdend daarmee kwam ik op onderstaand traject. Ander criteria zijn uiteraard veiligheid en een beetje een fijne fietsomgeving.


De eerste 6km gaat vooral door Vlaamse en Frans-Vlaamse duinen waar vermoedelijk nog wel wat beschutting te vinden valt, maar na Gheyvelde wordt het via de Route du Zuydcoote door de polders waar de wind al snel vrij spel heeft. Nog eens 8km verder komen we in stedelijk gebied waar het qua wind dan weer nogal zal meevallen hoop ik. Ik had er trouwens geen erg op dat de Duinkerkse agglomeratie zo groot was. Van Leffrinckoucke over Malo-les Bains, Duinkerke zelf tot Saint-Pol-sur-Mer en Grande-Synthe is het quasi een aaneen gesloten gebied van bebouwing en havenindustrie. Dichtbebouwde gebieden zijn meestal niet zo praktisch om door te fietsen, zeker niet als er nog wat zigzag de juiste weg gevonden moet worden. Om zo snel mogelijk uit de drukte te zijn zou ik via een sluis of 3 naar de Digue du Braek willen rijden, een 7 km lange dijk tussen de zee en een groot kanaal met dokken. Aan twee kanten water dus en vermoedelijk westenwind op kop. Ik vrees ervoor dat dat een goed idee is, maar het moet machtig fietsen zijn. Verder gaat de rit dan langs het Canal des Dunes naar de ferryhaven. Mocht de wind ons al voor Duinkerke van onze sokken blazen hou ik alvast een alternatieve route via Saint-Malo en Grande Synthe achter de hand, maar dat is echt wel tweede keus. De ambitie om door de petroleumhaven te rijden op fietspadloze 4-baanswegen is echt wel klein.

Eén plein moet trouwens zeker worden aangedaan in Duinkerke: Place Jean Bart, waar een standbeeld van een 17e eeuwse kaper staat. Een plein met een standbeeld van een sabelzwaaiende piraat, daar moet voor gestopt worden. AAAARRR ! .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten