vrijdag 26 juli 2013

Onze fiets

Ik kreeg de vraag wat voor tandem we hebben. Bij deze dus: Tadaa! Onze tandem:
Eigenlijk is het een gewone (merkloze) tandem voor volwassenen die mijn wederhelft en ik gekocht hebben om samen te fietsen. (U kent dat wel:  de ene partner fiets te rap of te ver of de andere te traag...). Zonder al te veel onderzoek naar de geschikte tandem of advies te vragen bij de fietsenmaker kochten we deze omdat de prijs OK was en we toen nog niet zeker wisten of een tandem wel iets voor ons was. Buiten wat try-outs kwam van dat samen fietsen uiteindelijk niet veel in huis. Mijn wederhelft zat niet echt comfortabel omdat haar stuur te dichtbij stond en verder naar voor konden we het niet zetten want dan zat het tegen mijn achterste. Niet praktisch dus. Ook mijn fietsstijl als stuurman zorgde hier en daar voor nogal wat wrevel, (boze tongen zouden gewag durven maken van "roekeloos", ik hou het liever op "ervaren") dus de tandem verdween geruime tijd in de garage. Op een gegeven moment wilden we hem zelfs verkopen, maar na een ruzie tussen de kindjes over wie nu mee mocht met de aanhangfiets kwam ik op het idee de tandem aan te passen zodat de oudste mee kon op de tandem en de jongste op de aanhangfiets.
 
Wat was daar voor nodig? De buis waarin de zadelpin schuift heb ik wat korter gezaagd, dan er een kinderzadel opgezet, maar het probleem was nog steeds dat Len niet bij de trappers kon als ze beneden stonden. Ouderwets "blokjes op de trappers" dan maar? Wat gegoogle bracht me bij "crankverkorters". In de buurt hier in BelgiĆ« kende geen enkele fietsenmaker dat, maar na een tip van een Nederlandse vriendin vond ik net de grens over in Roosendaal een fietsenmaker die die dingen in stock had. Niet dat die dingen dan direct pasten op mijn aluminium cranks, daar moest ik ze eerst nog wat voor met de slijpschijf bewerken. (na een tip via http://fietsenmetkinderen.info/)

De teenhaken heb ik er op gezet omdat Len telkens van de trappers schoot als ik stopte met trappen of te snel ging.
 


Andere wijzigingen ten opzichte van de originele fiets zijn het vlinderstuur en de bullbars.
De bagagedrager is een speciale versie die uitgerust is met een "trekhaak" voor de aanhangfiets. Jawel, soms maken we er dus nog een langere trein van:
 
En mijn wederhelft? Die mag soms ook nog mee, maar die heeft intussen een elektrische fiets!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten