vrijdag 3 mei 2013

Overstappen bij de kiekes

Over onze uittocht uit Londen heb ik toch al wat zitten piekeren. Druk verkeer en angstaanjagende roundabouts die linksom genomen moeten worden, die website hieronder met originele Engelse fietspaden, een beetje zelfkennis in verband met links en rechts uit elkaar te houden en toch ook (jawel) nog een beetje verantwoordelijkszin voor mijn 9-jarige stoker deden me toch verdere opties uitpluizen en raad vragen aan mijn Engelse (bier-)vrienden.

Ze raadden me echt wel af om door de stad te fietsen en stelden voor om langs de Thames een stuk oostwaarts te fietsen en daar in Ebbsfleet op de trein naar Dover te stappen. Dat zou ons echter een ommetje van 30km doen maken, op een dag waar we er al over de 50 Frans-Belgische te doen zouden hebben, dus dat leek me niet echt een redelijke optie. Eerst een trein naar Ebbsfleet vanuit een ander Londens station was ook een suggestie, maar die treinen vertrokken dan ook weer ergens in het centrum.

De zoektocht naar andere treinverbindingen en stations (danku google maps) bracht me wel bij station Lewisham ten zuiden van Greenwich en op slechts 2,5km van ons hotel, makkelijk te bereiken langs relatief rustige wegen grenzend aan groene parken. We kunnen daar de trein nemen en hebben dan 1 overstap te maken in (Orpington), maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de risico's van door Londen te fietsen, waarbij we nu ook de liften van de Greenwich foot tunnel of de bakskes van Emirates Air Line niet moeten gebruiken. Qua reistijd scheelt het quasi niks, drie kwartier langer op de trein maar een stuk minder lang fietsen op onbekend druk terrein.

Geeft wel een beetje gemoedsrust. Ook voor mijn wederhelft. :-)

6 opmerkingen:

  1. Ik ging, toen ik een citytrip naar Londen deed, daar wezen fietsen. Met een gids. Godzijdank.

    Maar dit ziet er leuk uit. Veel plezier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lap. Een foute zin, die eerste. Vervang de 'ging' door 'ben' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En je hebt dat inderdaad gedaan? Er zijn volgens wat ik op diverse fietsfora lees inderdaad wel fietsbare wegen in Londen, en je kan daar wel een toertje doen, maar om van A naar B te geraken blijkt het het toch wel "verstand op nul zetten en gaan" te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb trouwens gezien dat in die "rustige wegen langs groene parken" wel een bult zit van 60m, terwijl de kortste weg gewoon vlak is. Multiple choice.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een keuze maken voor de mooiste route? (google street view?)

      Verwijderen